top of page
  • תמונת הסופר/תבני | מפלצת ראשית

חנות דיגיטלית - מה? למה? כמה?

עודכן: 30 באוג׳ 2021

הקורונה הפכה את שנת 2020 לשנת המסחר האלקטרוני ורבים הקימו חנות דיגיטלית והחלו למכור אונליין. אך למרות הפריצה הגדולה עדיין עסקים רבים אבודים בעולם שנקרא מסחר אלקטרוני ולכן החלטנו לצאת בסדרה של מאמרים על עולם המסחר הדיגיטלי בכלל וחנויות בוויקס בפרט.

המאמר הראשון על המה? כמה? למה? יסקור נתונים על עולם המסחר הדיגיטלי והמהפכה שהתרחשה יחד עם המגפה, ההבלים בין חנות פיזית לחנות דיגיטלית ונתונים שחשוב לכל בעל חנות דיגיטלית לדעת.


תוכן העניינים:

המגיפה והתנופה

כמו כל כך הרבה היבטים אחרים של 2020, הדרך שבה מותגים וקמעונאים עושים עסקים השתנתה כנראה לתמיד.

ההשפעה של הקורונה על התעשייה הקמעונאית הייתה אדירה, והשפיעה רבות על התנהגות הקנייה של הצרכנים שהובילה לשנה של צמיחה שאין כמותה במכירות אונליין.


אם עד פרוץ המגיפה היו חששות וחסמים בנוגע לביצוע רכישות אונליין, הרי שהיום גם אוכלוסיות מבוגרות התרגלו לרכוש ולצרוך מוצרים אונליין. הקורונה האיצה את תחום המסחר האלקטרוני והפיתוחים של מערכות בתחום במטרה לייצר הזדמנויות למגוון עסקים קטנים כגדולים. המסחר הדיגיטלי דורש מעסקים לחשוב לוגיסטיקה שתותאם גם ליכולות של העסק, סוג המוצרים והן לצרכיו של הצרכן הפרטי הסופי.


לפי נתוני חברת המידע העסקי Coface Bdi, בשיא המשבר, ב–2020, מחזור המכירות של המסחר המקוון בישראל צמח ב–9% והסתכם ב–9.5 מיליארד שקל, הרבה פחות מהזינוק של כ–30% שחווה הענף בארה"ב, שצפוי להתמתן בשוך המגפה לגידול שנתי ממוצע של 15%-13%.


על פי נתוני חברת וויקס מספר החנויות הפעילות בוויקס בשנת 2020 קפץ מ 400,000 ל 600,000.


ההבדל בין חנות פיזית לחנות דיגיטלית

אני מאוד מקווה שכולם מבינים, אך אדגיש זאת שוב, חווית הקניות בחנות דיגיטלית היא שונה לחלוטין מקנייה בחנות הפיזית. בעלי עסקים רבים חושבים שהחנות הדיגיטלית מתחרה בחנות הפיזית אך הדבר רחוק מהאמת, החנות הדיגיטלית מתחרה בחנויות דיגיטליות אחרות שמוכרות את אותו מוצר או שירות.


בחנות הפיזית ברור לקונים שיש שעות פעילות ספציפיות, אך בחנות האונליין הזמינות צריכה להיות 7/24. הקונים רוצים לבצע את הרכישה בזמן שנוח להם, בנוסף, מיקום החנות הפיזית קובע בדרך כלל את קהל המבקרים ומוגבל בחשיפה שלו, בעוד חנות אינטרנטית נגישה לכולם בכל מקום. שילוב שעות הזמינות ונגישות לקהל גדול יותר למעשה מוביל להזדמנות עבור בעלי החנויות לייצר מכירות בכל שעות היום לכל מקום.


אם בחנות הפיזית אוספים הקונים את המוצר מהמדף ומקבלים אותו במעמד הרכישה, בחנות הדיגיטלית כל התהליך של אספקת המוצר היינו תהליך לוגיסטי הכולל ארגון המוצרים הנרכשים (נקרא בשפה המקצועית ליקוט), אריזה ומשלוח ישירות לביתם של הקונים. בתקופת הקורונה עקב עומסים רבים קהל הצרכנים היה סלחני יחסית (עד כמה שישראלים יודעים להיות סלחנים😜) לגבי מועד האספקה, היום ישנה חשיבות רבה לעמידה בזמני אספקה ומשלוח.

יחד עם זאת חשוב לזכור שכמו שבחנות פיזית יש לנקות את החנות, חלונות הראווה ולסדר את הסחורה, כך הדבר בחנות דיגיטלית וזה שהקמתם חנות דיגיטלית לא מבטיח לכם שגם יהיו מכירות.

נתונים שחובה לדעת

ריכזנו עבורכם נתונים שחובה לדעת על מסחר דיגיטלי.

נתונים כלליים על השוק בישראל:

  • כמיליון ישראלים קנו בפעם הראשונה בשנת 2020 באמצעות האינטרנט [זאפ]

  • כ-60% מהישראלים העידו שהגדילו את היקפי הקנייה שלהם ברשת ב2020 [זאפ]

  • מעל ל-65% מהישראלים הצהירו, כי גם כשהחיים יחזרו למסלולם הם ימשיכו לקנות יותר או באותה מידה באונליין [זאפ]

  • הקורונה האיצה קטגוריות חדשות כגון ריהוט, מוצרי בריאות, מכשירים סלולריים, משחקים ועוד [זאפ]

התנהגות צרכנים:

  • 85% מהצרכנים עורכים חיפוש ברשת לפני רכישה אונליין [גוגל]

  • 42% מהקונים אונליין מעדיפים לשלם עם כרטיס האשראי שלהם [דוח Statistica]

  • שיעור נטישת עגלת הקניות באתרי מסחר עומד על 70% [Baymard Institute]

  • לפי נתוני Baymard Institute ישנן 3 סיבות עיקריות שבגללן צרכני אונליין נוטשים את עגלת הקניות בהגיעם לקופה:

    • הוצאות נוספות גבוהות, כגון: דמי משלוח, מיסים, עמלות (53%)

    • הצורך ליצור חשבון משתמש (31%)

    • תהליך תשלום מורכב או ארוך מדי (23%)

  • אתרים המקפידים על נוכחות ברשתות החברתיות יש להם 32% יותר מכירות בממוצע בהשוואה לאתרים שאינם נוכחים גם ברשתות החברתיות

  • סרטון הסבר על מוצר או שירות באתר חנות מגדיל את הסיכוי לרכישה ב-73% [Kinsta]

העדפות צרכנים:

  • 85% מהצרכנים יעדיפו לקבל משלוח חינם על פני משלוח מהיר [Deloitte]

  • 84% מהצרכנים אומרים שהחלטתם מושפעת מהמלצות של מישהו שהם מכירים [Deloitte]

  • 71% מהצרכנים שנמצאים באתר המציע מועדון לקוחות אומרים שהחברות במועדון היא שיקול משמעותי בקנייה שלהם [BOND]

  • בחנויות שמציעות משלוח חינם גובה העגלה הממוצע גדול ב18% מחנויות שאינן מציעות משלוח חינם [Wix]

שנת 2020 הביאה צרכנים רבים חדשים לעולם ה eCommerce ולגידול משמעותי בהיקף המכירות. עם זאת, גם התחרות על תשומת ליבם של הצרכנים גדלה והיום הציפייה היא שחווית הגלישה באתרים האלה תהיה נוחה, בטוחה, מותאמת למובייל ומאפשרת לקבל כמה שיותר מידע רלוונטי על המוצרים והשירותים שהאתר מציע.

Comments


הבלוג שלנו מתעדכן על בסיס שוטף, מוזמנים להירשם

תודה על הרשמתכם, ניפגש בפוסט הבא

bottom of page